Ankar.

Algarvekusten i Portugal och Lagos gör ingen besviken, fast det är off-season.

onsdag 11 maj 2016

Nya öar, nya venetianska städer

Vi drog så illa kvickt vi kunde från Dubrovniks hutlöst dyra marina och styrde inomskärs (ljuveligt!) mot övärlden söder om Split och så. Det är lite svårt att orientera sig i vår nya pilotbok som är rörig så det räcker. Väldigt detaljerad, men man får bläddra fram och tillbaka för att begripa nåt. Den heter "777 harbours and anchorages" och ska väl vara den bästa för den här kusten. Tidigare har vi ju använt Rod Heikells guider, men här är de inte lika bra.
Ja, vi kom fram till Korcula efter en ganska lång färd, men vädret var fint, så… Några av molnen på eftermiddagen såg lite mörka ut, men det ordnade sig. Vi ankrade i en vik med en massa villor runt, och två restauranger, enligt ”boken”. Inget verkade öppet. Det var verkligen skönt att få slappna av och softa, två nätter stannade vi för ankar, Milou fick åka gummibåt fram och tillbaka till stranden.
Lilla samhället Lumbarda låg bredvid viken, så jag gick dit och kollade upp om man kunde köpa internet-kontakt där (nej) eller ipren (nej, Pelles häl gör ont och han undviker att gå). På fiket hade de bra uppkoppling och jag såg att oväder närmade sig.
Vi flyttade in i den lilla och helt acceptabelt prissatta marinan i byn för att slippa magont i blåsväder. Två båtar (Svea och Justine) som vi träffade i höstas var på väg och lyckades komma ikapp oss och vi  hade en urtrevlig eftermiddag/kväll tillsammans innan de var tvungna att stressa iväg mot dejter med gäster i Zadar. Besättningen på Svea hade seglat här i Kroatien redan på 60-talet! Jojo!
Idag tog vi bussen in till Korcula stad för att fixa ipren, internet och kolla tillgången på impellrar till länspumpen. Nästan allt fixades på en timme, men det mesta var stängt. I Kroatien verkar de också gilla det där med siesta och har stängt halva dagen. Ytterst otaktiskt tycker vi. Nu måste vi ringa ikväll till impellerstället och kanske åka dit imorgon igen för att köpa grejen. Suck.