Ankar.

Ankar.
Algarvekusten i Portugal och Lagos gör ingen besviken, fast det är off-season.

Hamnar och ankarställen på Sicilien och Malta

Såna här upplysningar är ju färskvara, det vet alla som använt en pilot-bok nån gång. Alla suveräna böcker av Rod Heikell har ju en förmåga att tappa substansen med tiden, även om man bemödar sig om att uppdatera dem på förlagets hemsida. Så, brasklapp, de här uppgifterna kommer från säsongen 2013 och 2014, och de kan förändras snabbt.

Sicilien
Taormina
Vi kom till Sicilien utmed Italiens klack och sula och vår första ankring blev strax söder om Taormina, i bukten nedanför stan. Man ser väldigt lite av grannlåten i stan, däruppe, och ingenting av amfiteatern, men det ska finnas en fin ”blå grotta” som man kan ro in i nära ankringen. Vi blev erbjudna en boj när vi kom, men de skulle ha 60 euro för den per natt (augusti -13), så vi avböjde och ankrade. Det gick fint fast djupet var nära tio meter, massor av andra fritidsbåtar, de flesta bara ute för dagtripper. När vinden mojnade märkte vi att det var strömt utefter kusten, söderut, för väldigt mycket skräp och gojs paraderade förbi senare på kvällen och morgonen. Det blev inget morgondopp, kan jag säga.
Det var lite svårt att ta sig in till stranden med gummibåten, det var stora klippor och avgränsade strandsnuttar, men hunden Milou fick i alla fall lyfta på benet, så dam hon är. 
Vi försökte också att kolla in de berömda vikarna vid Isola Bella, precis nedanför Taormina vid linbanan, men de var fullproppade med små italienska fritidsbåtar som ankrade eller låg för boj. Vi blev mer eller mindre bortkörda. Det var trångt som tusan (augusti, alla italienare har semester) och vår båt kändes alldeles för stor. Våra 38 fot är annars rätt blygsamt här i farvattnen…

Catania
En stor industrihamn med några privata marinor här och där. Vi hamnade längst in till höger, liksom, vid en båtklubb där vi fick en ledig plats. Medeldyrt. Trevlig personal, köpte färsk tonfisk på morgonen av någon som fiskat. Hemskt bullrigt, eftersom lastbilar körde med containrar bakom marinan fram och tillbaka hela tiden. Och de körde på ackord, tror jag. En jättehög pir fanns mot havet som man kunde klättra upp på, rätt spännande, bilväg långt ut. 
Det är nära till stan, bankomat och frukt och grönt. Vi var där på ungefär den enda dag då hela stan är stängd, men vi lyckades ändå hitta en bankomat och ett internetställe. Det enda vi var ute efter just då!! Catania är spännande och en riktig stad med höga hus och blankslipade väg- och trottoarstenar och en massa konstiga parker och teatrar. Barockfasaderna är sevärda.
Stor vältrafikerad flygplats i närheten, om man behöver, den heter Fontana Rossa. Apple-affär finns också i ett köpcenter, liksom Ikea!

Syrakusa
Norr om gamla stan som ligger på en lång udde finns en lokal hamn, där man antagligen kan gå in och få en plats, med risk för att bli utjagad. Söder om gamla stan ligger Grand harbour som är en superbra ankarvik och där det finns en marina. Ankarviken är stor och kräver en gummibåt med motor, om man inte är ute efter stora armmuskler. Marinan är ganska dyr och inte särskilt skyddad, låga flytbryggor, men här ligger båtar för jämnan, så inte kan den vara helt värdelös. Det finns också en stadskaj som är gratis. Man får ankra och backa in, men det är rätt mycket svall från alla båtar som går kors och tvärs, och kommer en jätteyacht får man flytta på sig. Vatten kan man få genom att fylla dunkar vid en vattenkran vid början av kajen, under allén. Många hade som daglig sysselsättning att gå dit och fylla förton dunkar, men vi gillade inte smaken, så vi ringde en person som kom med nyckel och låste upp vattenhål vid kajen. Oftast är det de lyxiga kryssarna som använder dem, och priset är därefter, men om man ankrar några veckor gratis kan man ju kosta på sig, tänkte vi. Vi har ju bara 425 liter att fylla, men det räcker ganska länge.
Men att ankra är ju det bästa här, för fästet är skitbra. Leran på botten verkar riktigt suga ner ankaret… Men efter ett par veckor kan man också se näringsvärdet i vattnet: påväxning runt vattenlinjen. Till och med gummibåten blev full av havstulpaner. Isch.
Stan är suveränt mysig och fin. Om man tar sig med gummibåten norrut mot polisen/tull så har man lite närmare till några stora supermarkets, ARD och nåt annat bättre ett stenkast bort. Annars finns en liten supermarket på ”nya” stadssidan mellan broarna några kvarter från kanalen. Det tog tid att hitta den, men, men. I gamla stan finns bara turistgrejer och restauranger förutom den dagliga marknaden.
En av de bästa sakerna med Syrakusa är marknaden, nästan varje dag fram till lunch. Allt man kan tänka sig (kanske inte bröd) att äta finns färskt här. Trångt och fint.
I kanalen mellan gamla och nya stan lämnar man gummibåten, mycket behändigt, men inte helt säkert. Folk sitter och myser på bänkar runt kanalen och någon sprätte iväg sin fimp så att den olyckligtvis landade i vår gummibåt. Det blev hål och en del av den uppblåsbara bottenplattan säckade ihop. Det tog tid att hitta hålet, men när vi hittade fimpen så förstod vi vad som hänt. Skit! Vi låste alltid fast båten när vi var här, men det gör inte alla. Kolla också så att ni inte lägger er på en ”privat” fiskebåtsplats. Fiskarna kan bli sura.
Missa inte Arkimedes museum. Stadens son som levde 287-212 f Kr. Ett äkta geni, och före alla andra.

Marzamemi
Ska vara en fin liten hamn, efter rapport från 40-fots båt. Vi har inte varit in där. Säkert ett bra alternativ till:

Porto Palo
Fiskehamn med ostlig och västlig pir . Vid rätt vind (västlig, nordlig) säkert bra på alla sätt och vis, vi avskräcktes av alla fiskebåtar som låg på den östra sidan med mooringlinor kors och tvärs. Vinden låg också på från sydost, så vi drog vidare. Som en av våra kompisar skrev ”saknar ambiance”. Jorå. Rätt ordentligt.

Pozzallo
Industrihamnen har ett marina-hörn för lokala båtar där gäster kan ligga nätter. 45 euro skulle de ha, men det var okej (augusti -13). Vatten och el och inhägnat. Den riktigt lokala hamnen som ligger in mot land, norr om industrihamnen, hade en väldigt grund infart och innehöll bara små båtar. Bör nog undvikas, tyvärr, för den såg rejäl och stor ut om den muddrats.

Marina di Ragusa
Stor, fin och lite futuristiskt byggd hamn, där vi fick ett okej mellansäsongspris (ca 50 euro inkl el å vatten i september -14). Bryggan var gigantiskt bred, på kvällen såg den ut som en landningsbana för flygplan. Det var långt till dusch och toa, men fin kvalité på allt och rent. Duscharna bestod av fyra kabiner i varsitt hörn av samma rum. Lite special, kan man tycka. Bra tvättstuga, butiker och restaurang i marinan. Marina di Ragusa är en riktig badort med lång strandpromenad och sprakande folkliv, i alla fall i början av september då vi var där. Antagligen rätt avslaget under vinterhalvåret. Vi associerade till badorterna på svenska västkusten. Själva orten Ragusa ligger en bit in i landet och var mycket speciell, byggd på kullar och åsar, uråldrig, förstås. Verkligen värd ett besök. En fin och spännande promenad fick vi efter bra instruktioner från turistinformationsdamen i Marina di Ragusa. Guld! Med buss från Marina kunde man också besöka ett köpcentrum strax innan Ragusa. Busshållplats strax utanför. De välbyggda stenmurarna utefter landsvägen dit imponerade också. Inte bara Småland stengärdsgårdar har.

Licata
Finns beskrivet på bloggplats.

San Leone
Också en badort, men skräpigare och mindre välhållen än Marina di Ragusa. Okej bryggor, ett par platser för gäster, vänligt mottagande. Många restauranger, fik och turistshopar. 50 euro, ca.

Sciacca
Utsmyckade gränder i Mazara del Vallos kasbah.
Riktigt mysigt i Mazara del Vallo. 
Uttalas ”tjacka”. Två föreningar har bryggor, vi låg vid den inre, Lega Navales, en italiensk ”kryssarklubb” där man kan bli medlem och få rabatt. Kan säkert vara värt det om man ska tillbringa längre tid i Italien. Man har lättare att få plats i marinorna också. Vi betalade 30 euro natten, utan medlemskap. Bryggan var hemsk, byggd av plastmoduler som lät illa och hoppade omkring, men i land var det fint med bänkar, automater, bord och solskydd. Ett riktigt hamnkontor också, för föreningen. Stan ligger uppför en massa trappor, men är jättefin. Här finns också en jätteanläggning för ”bad”, redan de gamla grekerna osv. 
Ganska dåligt skydd för svall i hamnen, och de stora fisketrålarna dånar förbi dygnet runt.

Mazara del Vallo
Adina-föreningen har en stor gästbrygga, inte många tomma platser, dock, i september. Kostade 40-50 euro. Utanför pirarmarna kan man ankra utmärkt skyddat i de flesta vindar, dock inte i direkt sydlig. Massor av sjögräs gjorde det svårt att få fast ankaret. Men man får försöka flera gånger och undvika att lägga sig för nära piren där alla stora fiskebåtar kör dygnet runt.
Stan var kanon! I en turistshop fick vi en liten karta med promenadstråk genom gamla stan, kasbahn, och det var helmysigt! Massor av konst överallt! Dessutom har de ett museum byggt kring ”den dansande satyren”, en bronsskulptur som hittades på bottnen av sicilianska sundet på 500 meters djup av en trålare. Jättefin så klart, gjord några hundra år före Jesu födelse, kanske av Praxiteles, han som kanske också gjorde ”den nakna Afrodite” som stod i Knidos, udden ut mot Nisiros och Kos. En upplevelse var det att se, i alla fall.
Satyr med rätta snurren.


Favignana
En av tre öar vid Siciliens nordvästra spets, hälften är dramatiska bergstoppar och hälften slättland. Hamnen ligger nedanför den högsta toppen, inte helt perfekt vid NW-vind, men vi fick plats vid en flytbrygga in till vänster i hamnen. Många ankrade trots vinden rakt in, men vi valde lugnet vid bryggan. På kvällen kom halva stan och firade nåt kyrkligt och brände av stans fyrverkeri, vi hade parkettplats! 
Det finns flera ankarvikar runt ön, men vi utforskade inte så noga. De andra bryggorna i hamnen verkade vara för lyxfartyg, fantasisummor. Vi tyckte nog att vår flytbrygga var tillräckligt dyr, 50 euro utan varken el eller vatten… Men Favignana är en riktig turistmagnet! Färjorna (Trapani, Palermo, Neapel) går i skytteltrafik, och då överdriver jag inte. Horder av människor med rullväskor korsar torgen dag ut och dag in, på väg mot hotellen. Antar jag, jag såg inte så många hotell, de var inte jättestora, mer som pensionat, kanske. Det fanns en liten sandstrand helt centralt, och spännande hus och gator. Mysigt!
Borgen på Favignana. 
Bryggvärden förklarade att det fanns inte någon som helst arbetslöshet på ön, full rulle från tidig vår till sen höst. Men de övergivna tonfisk-fabrikerna vittnar om andra sysselsättningar under andra tidsåldrar. Man kanske konserverar tonfisken nån annanstans nuförtiden.
Hamnen i Favignana, sedd från stranden.

Trapani
Ännu en rätt dyr bryggplats, vid Vento de Maestrale, en marinero förde oss in till bryggan. Det finns flera bryggor att välja mellan, och billigare, vid Lega Navale, men vi kostade på oss detta, nära till det mesta, vilket var himla bra, skulle det visa sig. Precis bakom marinan låg fiskmarknaden och frukt- och gröntmarknaden, öppet mest varje dag, dessutom fanns en bra chandler, alltså båtshop, restauranger, gamla stan och vad man nu kunde behöva. Vi fick en detaljerad karta på marinakontoret. 
När vi skulle ut och reka stan hörde jag ett ljud i båten, länspumpen var igång, men inget vatten kom ut. Konstigt. Kontroll. Fästet för ena slangen, in i länspumpen, hade krasat sönder. Tidens tand. Ny pump behövdes. Man ger sig inte ut på havet utan länspump, heller. Även om den manuella var kraftfull när vi provade. Så det var bara att med kartan i hand vandra mot båtshoparna. Vi hittade många, fast de låg borta vid de stora varven, längre in mot nya staden. Till slut fann vi en pump som skulle kunna fungera, inte helt perfekt, men i alla fall acceptabelt. Vandrade tillbaka igen genom stan, och så var det med den sightseeingen. Montering nästa förmiddag och iväg till nästa ställe. Just det - glömde - åt den hittills godaste pizzan vid piazza Jolanda, på pizzerian Jolanda.

Gratishamnen i Pantelleria.

Venus spegel, sjön på Pantelleria.

Pantelleria
Hamnen i nordväst erbjuder två alternativ (2014) - en betalplats längst in i hamnen till höger-höger efter pirerna - och en gratis om man åker lite vänster, runt innerpiren, bredvid turbåtarna.
Det är en firma som heter Esposito som har en skyddad hamnplats där det finns el, vatten och tvättmaskin till okej priser. När det blåser nordvästligt här, och det gör det ofta, så är gratiskajen inte så bra, stora rörelser i vattnet, det blåser rakt in, helt enkelt. Men i de flesta andra vindriktningar är den okej. Vi låg till och med längs med kajen - grosshandlartilläggning! Vatten fanns i en kran vid början av piren, man kan hämta med dunk eller lång slang. 
Annars är det ankring och baken mot kajen som gäller. En stor kryssningsbåt låg en morgon plötsligt framför oss. De fick hjälp av en dykare att dra fast linor i en stor kätting som ligger på botten en bit ut i hamnen. När vind kom från sydost och tryckte oss mot kajen kändes det tryggt att den stora kryssaren låg fast. Gillar man att dyka kan det ju kanske vara en säker metod att välja. De andra båtarnas ankare draggade när det pep i, så de lade sig alla långsida den blåsiga dagen.

Stan är inte den vackraste, ön är ett turistmål, men turisterna fortsätter snabbt ut på ön, till små stenhus med kupoltak. Vi hyrde en bil (varning för skrotbilar!) en dag och ön är verkligen fantastiskt fin - svarta klippor, lavakrumelurer, naturlig sauna, medeltida gravar, grottor överallt, heta källor, Venus spegel (sjö), och en massa annat. Mycket turister under säsongen. Färjor, flygplats.

Viken Dwejra med fungus rock.

Lagunen man hittar genom tunneln till höger.

Havsfönstret vid Dwejra.

Gozo
Mgarr marina
Trevlig men skumpig marina, 35 euro exkl el å vatten i augusti -14. Bra bryggor och plintar, vackert område runt viken, mycket att titta på, massor av människor kommer och åker med färjorna till Malta och fiskarna har en stor del av viken som hemmahamn. Nära till en liten affär och flera trevliga restauranger i olika prislägen. Puben Gleneagles har en väldigt trevlig balkong över hamnen, trevlig atmosfär och en  fin fasad med en snygg fisk.
Från hamnen kan man ta lokalbuss till olika delar av ön, men också hoppa på en av två företags hop-on hop-offbussar. Vi provade en av dem och besökte Ggantia-världsarvet, en tempelruin byggd tusen år innan pyramiderna. Imponerande. Värt ett besök. Vi hoppade också av vid Marsalforn, en pittoresk by med turistprägel innan vi speedade vidare runt hela öns sevärdheter, fast vi hoppade till slut av i Victoria som är huvudorten. Här fikade vi tills siestan var över och affärerna öppnade igen. Shoppade på oss en massa mat i ett snabbköp som hade allt! och var tvungna att ta en taxi tillbaka till båten… Det finns ett Lidl strax utanför Victoria på vägen till Mgarr, men det åkte vi förbi.

Dwejra
En fantastisk rund vik med ”fungus rock” vid infarten och höga kanter. Djupet är ungefär tio meter överallt, men det är inte svårt att få fäste. De flesta åker hit över dagen och badar och simmar in i smågrottorna, men är vädret lugnt kan man övernatta. Vi stannade två nätter och hade det blåsigt och skumpigt natt två trots vindar från sydöst. Men vi låg stilla i alla fall. Något längre norrut finns en lagun man når genom en lång tunnel från havet. Hit åker alla turistbussar, men det är fint och lite spännande. Det spektakulära azurfönstret eller porten till havet eller vad de kallar det finns också här.

Fin liten maltabåt med ryska turister...

Comino
Blue Lagoon
Proppfullt med små och stora båtar på dagen, och en och annan discobåt på kvällen. (Mitten av augusti.) Säkert bra att ankra över natten i rätt vindar. 

Stilla kväll, före fyrverkeri, i San Niklaw.

San Niklaw
Viken öster om Blue Lagoon, ankring 7-8 meter, kristallklart vatten. Klippstränder. Avspärrad sandstrand längst in och hotell på ena sidan. I augusti låg båtarna sida vid sida runt mot lavaklipporna hela vägen runt. Och fullt med ankrande också. Men det gick bra att knö sig in. Risk för dyningar vid nord- nordostlig vind om man inte lagt sig med rep iland i den ostliga lilla inbuktningen av viken. Vi hade skaffat ett Ozone-internetkonto och hade wifi-kontakt med hotellet. Man kan betala direkt på nätet och behöver inte köpa nåt kort eller manick. Bra om man vill planera sin resa och kolla vädret.

Malta
Birzebugga, Nadur, Marsaxlokk
En stor vik med flera flikar och en gigantisk containerhamn. I västra delen finns en vik som kallas Pretty bay som är lite liten att ankra i, men där det finns en massa turistiga grejer som wifi i parken och strandpromenad. 
Nära Nadur låg en Playmobilfabrik.

I Nadur, där vi låg, fanns några restauranger och butiker, busshållplatser och ohämmad utsikt över containerhamnen. Vi låg för ankar på fem meters djup utanför alla lokala båtar på bojar i flera veckor. I alla vindar, men inga oväder, direkt. Det var en bit in till land med gummibåten, men det gick bra att knö sig in mellan de små fiskeekorna bakom piren nära huvudgatan. Bussar går ofta, kostar bara 1,5 euro för en heldag. Nadur var trevligt när vi väl hittade bageriet och de små livsmedelsbutikerna. Det fanns en sån där affär med fryst mat också. Och en kinabuffé. Stamhaket blev Auntie Gillys där vi åt och drack mest varje dag. Det låg också närmast till med gummibåten.
I viken rakt norr om inloppet ligger Marsaxlokk, en riktigt gullig ort dit turister skeppas med buss. Där har man stora marknadsdagar så man får trängas riktigt. Det går fint att ankra, men kan vara lite mer utsatt vid sydliga vindar. Långt från ankarplats till ”stan” också. 


Valetta var fint!

Valletta
Jättehamnar för jättemånga båtar. Vi tillbringade bara en natt här för 70 euro exkl el och vatten i augusti -14. Det var kostnaden i Manoel Islands marina. Det ska finnas en båt (vrak?) i den första viken före Manoel Island, men vi behövde för tillfället el och vatten, så vi kollade inte ens efter den. Där ska man kunna ligga gratis i veckor, säger nöjda yachtisar som vi mött. Stan är ju jättehäftig, oerhörda vyer. Men man kan ligga gratis nån annanstans och ta bussen hit… Det gjorde vi. Det finns många bra chandlers här, det går halvfort om man beställer nåt också. Vi köpte en ny charger till batteribanken, och den kom på ca fem dagar.

Tunisien
Kelibia
En ganska stor fiskehamn med en brygga för turister. Man knör sig in, vi låg fem båtar utanpå varandra en natt, men det gick rätt bra. Väldigt skyddat. Betalade ca 50 TD för två nätter inkl el och vatten. 
God service vid inklarering. Tjänstemännen kommer till båten. Trevliga. Jag betalade inget, och inga ”presenter” fick de heller. Kanske var de för överväldigade över att jag var kvinna för att våga fråga…
Utanför hamnen fanns en massa smårestauranger och butiker, i hamnen en chandler som verkade ha det mesta. Även diesel fanns, flera pumpar. Dieseln i Tunisien kostar ca 0,5 euro/litern. Man kan lätt finansiera ett besök genom att tanka fullt…
Man delar taxi in till stan, för nästan inga dinarer alls, där finns massor av bankomater, Magasin General (ICA) och diverse butiker. Rätt glest mellan turisterna.

Port Hammamet Yasmin
Stor marina tre km utanför stan med alla storlekar på båtar, alla bekvämligheter i lite sliten, konstruerad turistig miljö. Många restauranger och glassfik. Sjömack med både vanlig och lite finare, dyrare diesel.
Bra säkerhet i marinan, passerkort ut till alla bryggor. Engelsmannen Mike är allt-i-allo och lagar det som gått sönder, har också kapell-service och mycket bra råd om man behöver. Vi hittade exempelvis en liten kärra som vi letat länge efter i Barraksal på vägen mot Hammamet-stan. Ett spännande ställe…
Kostnad 60 TD/natt inklusive allt. Det var högsäsongspris i slutet av september -14. 
En del av hamnen, längst in vid kajen.

Cap Monastir
En av de äldsta marinorna i Tunisien. Ganska trångt, skyddat för alla väder, nära till stan. Bra restauranger och affär (med alkoholförsäljning) vid marinan. En chandler i hamnen, flera i Port de Peche söderut. Varv finns nära hamnen och ett stort varv i Port de Peche (för katamaraner och båtar större än 15 meter). Trevlig personal på kontoret (Le Captainerie) och nära till flygplats Habib Bourgiba.
Pris ca 20 TD/natt inkl allt. Vi har skrivit årskontrakt med marinan och betalar motsvarande tusen svenska kronor i månaden inkl allt. Vår båt är 38 fot, 3,40 meter bred. Vi har också stått på varv och fixat botten på båten. För bara lyft, skrapning och ny bottenfärg kostar det nån dryg tusenlapp i svenska pengar. Man kan få det billigare i Kelibia. Men då får man ragga arbetskraft själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar