Ankar.

Algarvekusten i Portugal och Lagos gör ingen besviken, fast det är off-season.

torsdag 14 juli 2011

Rönne, Bornholm

Ja, hit kom vi efter en tripp som verkade lugn och fin, men som blev rätt så jobbig. När vi kom ut från Skåne tog det i och blåste uppåt 9 sekundmeter från sidan och vågorna var bra stora, så vi revade lite tills vi kom på att vi inte skulle stå ut i fyra timmar till så vi revade ännu mer och drog på motorn, drygt sju knop gjorde vi med halvstor genua.
Stora fartyg trafikerade norra Bornholm och en hel del mindre också. Vi letade rätt på den lilla hamnen norr om stora hamnen och åkte in där surfande friskt. Det verkade fullt. Men så lade vi oss jämsides en gigantisk motorbåt, och då lade en rätt stor segelbåt ut precis, så vi smet in där de legat. Jättebra plats, långsida. Tur som tokiga, för hela kvällen rasade det in båtar, de låg till sist i fyrdubbla led på vissa ställen. Vi fick en svensk båt utanför oss. Det ska bli skitväder och blött, så därför kommer alla båtar in i hamnen.
Pratade med motorbåtsägaren, han rekommenderade Turkiet och vi Norrlandskusten. När snabbfärjorna kommer in i den stora hamnen en bit bort blir det rejält kännbara svall här, faktiskt, båtarna far som vantar. Konstigt.
Igår cyklade vi runt på stan och kollade. Pittoreskt så det stör, husen tävlar om att vara minst och ligga närmast gatan. Hittade en toppenfin cykelkorg som Milou kan åka i och som närapå kan fungera som handväska. På vår jakt efter den ultimata termomuggen med lock hittade vi ännu en kandidat, en snygg en, och inte alltför dyr. Den tidigare investeringen visade sig tokläcka när man tar sista klunken, så nu har vi tröjor med eller utan kaffefläckar på framsidan.
Det blåser ordentligt, fast vi ligger i hamn guppar vi runt och det viner i alla riggar. Idag, vände vinden tvärt till andra hållet, men det blev inte mindre guppigt, regnigt eller blåsigt för det.
Shoppat: färska bagels! Kompletterade med cream cheese och festade loss på laxrester från Borgholm och rödlök.
Senare på kvällen provade vi vår fina avskedspresent: 80 filmer på en extern hårddisk! Fungerade skitbra, såg "Att angöra en brygga". Idag stod det som spön i backen så vi piggade upp oss med "Avatar". VIlket äventyr!
Dagens clou är hittills Pub Arton (Nitton?), en bodega strax neranför stora torget, där både rökare och hundar och barn var välkomna. Vi fick en öl och ett glas vin och Milou skällde ut en annan hund och närapå högg efter en närgången pubgäst. Integritet, liksom...
Vi frågade lite försiktigt om hundar var välkomna innan vi såg att det fanns minst tre andra hundar där inne redan... Och så jäkla rökigt. Alla bolmade som borstbindare. Men vi tänkte att är vi i Danmark, så. Lukten sitter kvar, rena nostalgitrippen. Så här var det ju överallt när man gick på krogen förr. Rätt äckligt, men danskt...
Alla marinor sedan Hanö har haft trådlöst internet utan mankemang, så även här, men idag när vädret är så dåligt hänger väl alla på fejsbook på båtarna så det funkar inte alls. Det är liksom en hel stad med alla båtar. Igår byttes våra grannar ut mot en finsk trebarnsfamilj på väg hem med sin sprillans nya Hanse-båt. De hade legat här på morgonen, seglat ut, men ångrat sig när de märkte att skitvädret kommit lite tidigare än angetts. Barnen var rädda och kräktes. Så de åkte tillbaka... Lika bra.