Ankar.

Algarvekusten i Portugal och Lagos gör ingen besviken, fast det är off-season.

måndag 5 september 2016

Snart åskväder

Kvar på ruta Kiparissia! Det är ju gratis långsida och varmvatten på eftermiddagen och lite svalare på morgonen. Det är ett riktigt nöje att diska i hur mycket hett vatten som helst! Kläderna kan också få chansen att bli rena, eller krympta.
Vi har hyrt bil och så fiskade vi upp våra nya Lewanna-vänner i Pilos på vägen. Färden utefter kusten mellan Pilos och Kiparissia var fin! Badstränder och olivodlingar och små hotell och stugor. Så åkte vi till Kalamata och försökte övertala kontorstjejen där att vi borde ligga på den ”bra” bryggan, vilket inte verkade gå hem. Vi får väl se. Det berodde på när vi kom, tyckte hon, var vi skulle få plats… Jahaja, men vi ska ju för arton gubbar bo på båten. Då vill man ju kunna sova på nätterna fast det är lite ruskväder. Får se om det biter. Eller så får vi väl angöra innan alla andra båtar kommer? Om det gör någon verklig skillnad. Det skulle nämligen ligga lite större båtar på den bryggan, sa hon. Som sagt. Vi får se.
Det finns fler båtar som heter Misty, som vår familjs
lilla Stanley 19 som jag seglade i som barn. Döpt efter
Errol Garners fina melodi.
Vi såg ett par bekanta båtar där i alla fall, en tysk som vi lärde känna i Licata och så Doris, våra gamla bekanta från Finike, Jan-Åke och Anki. Men vi såg inte till några besättningar, tråkigt nog.
Sen vimsade vi runt lite och kunde inte bestämma oss för vart vi skulle åka vidare efter lunch, men vi kom nästan ända fram till ”Ancient Mässing” då vi var tvungna att fika och så åkte vi hipp som hopp tillbaka till Pilos och Kiparissia och hann precis shoppa oss lyckliga på Lidl, tanka och lämna tillbaka bilen till klockan sju. Dagen efter hyrde våra brittiska båtgrannar samma bil. Uthyraren var glad.
Nu ligger vi och väntar in ett bälte av åskväder som på kartan verkar fortplanta sig ända uppifrån Venedig nerför den östra sidan av Adriatiska havet till oss. Imorgon ska det braka loss med sydliga vindar och regn. Det är bara att satsa på att vrida av alla elförbindelser och dra ur de eventuella sladdarna.
Förhoppningsvis blir det lite svalare också. Nu är det hett igen. Men man ska väl inte klaga. Det går att duscha. Havet är väldigt varmt också, Milou har inga som helst problem med att blöta ned sig.

I hamnen bor en stor sköldpadda som vi ser till ibland när den är upp och snappar luft. De kan hålla andan i tre timmar så det blir långa spaningar…

Nauticat-rekord! Tre Nauticat-båtar ligger här på kajen! Igår kväll hade vi Nauticat-träff i hotellbaren. Trevligt! De andra är belgisk-skottar och fransmän. Men alla talar engelska, så det var hemskt trevligt!

Promenad ända ut på Kiparissia-pirens ände i hettan.

Här ligger resterna av en sköldpadda, en levande bor
fortfarande i hamnen.

Pelle försöker rasa en av delarna till den redan
 bitvis raserade piren.

En enkel cappucchino på hotellet.